۴۴۴۷۳۷۵۳ - ۴۴۴۵۱۴۹۰

دکتر علی تاجرنیا، در نشست خبری پنجاه و ششمین کنگره سالیانه انجمن دندانپزشکان ایران، با اشاره به نقش موثر دندانپزشکان در پیشگیری از مشکلات سلامت دهان و برون‌رفت از بیماری‌های شایع و خطرناک این حوزه، اظهار کرد: سالانه 75 هزار بیمار جدید مبتلا به سرطان دهان در اروپا شناسایی می‌شوند. اگر ما آموزش بیماری‌های دهان و همکاری با سایر گروه‌های پزشکی را گسترش دهیم، بخش عمده‌ای از این موارد در کشور تشخیص داده شده و درمان می‌شوند.

وی افزود: در ایران چهار میلیون و 600 هزار بیمار مبتلا به دیابت وجود دارد که 40 درصد از آنها از بیماری خود بی‌اطلاع هستند. یکی از علائم ابتلا به این بیماری، بوی بد دهان بیمار است. به این ترتیب اگر دندانپزشکان نقش خود را گسترش دهند، از میزان ابتلا به این بیماری کاسته شده و موارد بیماری زودتر شناسایی می‌شوند.

رییس کنگره سالیانه دندانپزشکان ایران، با اشاره به افزایش ابتلا به سرطان دهان به علت مصرف دخانیات طی سال‌های گذشته در کشور، هشدار داد و گفت: سرطان دهان در منطقه خاورمیانه، سومین جایگاه را در میان سایر سرطان‌ها دارد؛ در حالیکه در دنیا رتبه هجدهم را به خود اختصاص داده است. 50 درصد بیماری‌های لثه، جرم دندان‌ها و … ناشی از مصرف دخانیات است.

به گفته وی، 90 درصد بیماران مبتلا به سرطان دهان از مواد دخانی استفاده می‌کنند. همچنین مصرف تنباکو، قلیان، پیپ و جویدن مواد دخانی آمار بالایی در میان عوامل ایجاد سرطان دهان به خود اختصاص داده‌اند.

این متخصص پروتزهای دندانی، در ادامه سخنانش، با بیان اینکه آموزش بهداشت دهان و دندان در ایران سلامت‌محور نیست، تصریح کرد: مجموعه این آموزش‌ها به همراه خدمات بیمه‌ای و نوع نگاه به مقوله سلامت دهان، با استانداردهای بین‌المللی همگام نشده‌اند. نوع رویکرد نهادهای مختلف نیز درمان‌محور است، اما در عین حال در دو سال گذشته با توجه به تشکیل شورای سلامت دهان در وزارت بهداشت، توجه جدی نسبت به این موضوع صورت گرفته است.

وی همچنین بر نقش رعایت بهداشت در پیشگیری از بیماری‌های دهان تاکید کرد و گفت: متاسفانه حوزه بهداشت دهان متناسب با افزایش دانشکده‌های دندانپزشکی بهبود نیافته است. رویکرد جدید دولت و بیمه‌ها ارائه خدمات مربوط به پیشگیری است. در حال حاضرنیز کودکان زیر 14 سال و مادران باردار از 10 نوع خدمات بیمه‌ای در شبکه‌های بهداشتی و درمانی برخوردارند و لازم است این خدمات توسعه یابد.

ارائه 90 درصد خدمات دندان‌پزشکی توسط بخش خصوصی

رییس کنگره سالیانه انجمن دندانپزشکان ایران، با اشاره به ارائه بخش زیادی از خدمات دهان و دندان توسط بخش خصوصی، یکی از دلایل آن را گران بودن این خدمات دانست و افزود: دولت باید دراین زمینه نقش موثرتری را ایفا کند. اخیرا وزارت بهداشت طرحی را ارائه کرده‌ است که طبق آن دستیاران دندانپزشکی می‌توانند در کنار دندانپزشکان، آموزش‌های بهداشتی را به بیماران ارائه کنند. هر چقدر در زمینه پیشگیری بهتر عمل کنیم، نسل آینده کمتر به خدمات دهان و دندان نیاز خواهند داشت. هر چقدر مراجعه مردم برای ویزیت بیشتر باشد، نیاز آنها به خدمات درمانی و هزینه آنان کمتر می‌شود.

عضو انجمن دندانپزشکان ایران، در خصوص اجرای طرح تحول بهداشت دهان و دندان که توسط وزارت بهداشت از سال گذشته در مقطع دبستان برای دانش آموزان و در شبکه‌های بهداشتی و درمانی برای مادران باردار آغاز شد، اظهار کرد: بعد از 37 سال، اولین بار نگاهی جدی و بهداشت محور به دندانپزشکی صورت گرفت. سابقه نشان می‌دهد معمولا حضور وزارت بهداشت در این زمینه با مشکلاتی همراه بوده است، اما توجه مجموعه دولت به این موضوع امر مبارکی است.

تعیین تعرفه‌های بخش خصوصی به نظام پزشکی باز گردد

تاجرنیا، ورود وزارت بهداشت به حوزه خدمات دندانپزشکی را باعث دسترسی عادلانه مردم و متناسب شدن تعرفه ها عنوان کرد و ادامه داد: طبق قانون سازمان نظام پزشکی، تعیین تعرفه‌های بخش خصوصی به این سازمان سپرده شده‌ است. نظام پزشکی نیز 10 سال پیش اعلام کرد که تعرفه‌های بخش خصوصی باید دو برابر بیشتر از بخش دولتی باشد، اما با حضور دولت نهم بحث تعیین تعرفه بخش خصوصی در اختیار دولت قرار گرفت و اختلافات نیز از همان جا آغاز شد.

وی ساماندهی وضع فعلی تعرفه‌ها را مشروط به سپردن آنها به سازمان نظام پزشکی دانست و افزود: نظام پزشکی و دولت یک بار برای همیشه تعیین تکلیف کنند. یک دندانپزشک برای راه‌اندازی مطب و تجهیز آن هزینه زیادی را صرف می‌کند اما ارائه این خدمات برای سایر دندانپزشکان در مراکز دولتی متفاوت است. طبیعی است که این فاصله قیمت میان این مراکز باید وجود داشته باشد؛ در عین حال ما باید کمک کنیم که این فاصله منطقی باشد.

عضو انجمن دندانپزشکان ایران تاکید کرد: تعرفه در بخش خصوصی نمی‌تواند بیش از سه برابر تعرفه دولتی باشد. اگر مردم با تعرفه‌هایی بیش از حد معمول روبرو شدند، سازمان نظام پزشکی برخورد می‌کند.

تاجرنیا در ادامه، کمبود نظارت بر حوزه دندانپزشکی را یکی از مشکلات آن عنوان کرد و گفت: در حال حاضر در شهر تهران دندانپزشکانی با تعرفه بیمه نیروهای مسلح که یکی از کمترین تعرفه‌هاست کار می‌کنند، این موضوع نشان می‌دهد همه دندانپزشکان تعرفه‌های سنگین دریافت نمی‌کنند و با وجود فضاسازی‌ها، شکایاتی که صرفا مربوط به هزینه باشد، بسیار کم است و آمار قابل توجهی ندارد.

به گفته وی، بیش از 40 درصد اولین مراجعه مردم به دندانپزشکان برای کشیدن دندان است که نشان می‌دهد هزینه‌ها متناسب با درآمد مردم نیست. همچنین بیمارانی که زود دندان خود را می‌کشند بعد از مدتی دچار مشکلات متعددی می‌شوند که به آنها آسیب‌های جدی وارد می‌کند.

به گزارش ایسنا، در ادامه این نشست، غلامرضا غزنوی، رییس انجمن دندانپزشکان ایران، در خصوص جزئیات این کنگره که از 27 تا 31 اردیبهشت ماه سال جاری در سالن اجلاس سران برگزار می‌شود، اظهار کرد: یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های این کنگره حضور سخنرانان و شخصیت‌های جهانی و برگزاری همزمان آن با کنگره منطقه‌ای FBI و کنگره جهانی ICOI است.

وی افزود: اعلام حضور 9 هزار نفر برای شرکت در این کنگره نشان دهنده تحولی در این عرصه است. متاسفانه نداشتن زیرساخت‌های مناسب مانند یک مرکز همایش‌های علمی برای برگزاری چنین کنگره‌هایی باعث شده بیشتر دندانپزشکان موفق به شرکت در این کنگره نشوند.

غزنوی همچنین از حضور 52 سخنران خارجی، ثبت نام 5000 نفر برای شرکت در این کنگره، حضور 52 سخنران از 18 کشور و برگزاری 100 پنل دو ساعته در موضوعات مختلف و همچنین 42 کارگاه عملی برای شرکت کنندگان خبر داد.