۴۴۴۷۳۷۵۳ - ۴۴۴۵۱۴۹۰

فاضل دندان پزشک در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به مراقبت‌های لثه اظهار داشت: بهداشت دهان و دندان یکی از مسائل مهم هر فرد است به طوری که لثه‌های مناسب و سالم سبب ایجاد سلامت جسم و روح می‌شود افراد باید به طور روز‌مره از لثه‌های خود مراقبت‌های کافی را داشته باشند.

وی بیان کرد: مصرف دخانیات، استرس و فشار عصبی و استفاده از رژیم غذایی نامناسب تاثیر منفی بر سلامت و زیبایی‌های لثه‌ها دارد که خود این بیماری لثه سبب بروز حملات قلبی و چاقی در اثر عفونت لثه می‌شود.

این متخصص افزود: به دلیل مصرف غذاهای حاوی شکر و نشاسته، در لثه و مجاورت دندان‌ها باکتری‌های زیادی تولید می‌شود، زیرا محیط دندان و بخصوص لثه‌های مناسب برای رشد قارچ‌های دندان بوده و همین بیماری سبب ضعیف شدن سیستم ایمنی و دفاعی بدن می‌شود.

فاضل با بیان اینکه ویتامین‌ C برای مراقبت از لثه مناسب است، تصریح کرد: این ویتامین‌ها عمدتا در میوه و سبزی موجود است و ویتامین‌ C ساخت سلولهای جدید در لثه و دیگر نقاط بدن بسیار مفید است، زیرا فیبرها سبب تقویت لثه می‌شوند.

وی ادامه داد: زنان به علت اینکه سیستم ایمنی و دفاعی آنها ضعیف‌تر از مردان است باید بیشتر مراقب سلامت جسم و بخصوص دندان‌هایشان باشند زیرا لثه عامل بروز عفونت و انتقال آن به دیگر نقاط بدن است.

این دندانپزشک ابراز داشت: استرس و فشار روحی عامل از بین رفتن لثه‌هاست و به دلیل اینکه زنان اکثرا عاطفی هستند، سریع ملتهب شده و این سبب خراشیدن لثه‌هایشان می‌شود.

فاضل اضافه کرد: لثه‌های متورم، پایین رفتن لثه، بوی بدن دهان، شل شدن دندان‌ها و مشاهده خونریزی هنگام مسواک زدن از نشانه‌های بیماری لثه در زنان است.

این متخصص عنوان کرد: در طی دوران بارداری ترشح هورمون‌هایی چون پروژسترون و استروژن در بدن برای آمادگی مادر جهت پذیرش جنین بالا می‌رود و این افزایش هورمون‌ها سبب حساس تر شدن لثه می‌شود.

وی در پایان گفت: استخوان‌های زنان از نظر اسکلت و استحکام ضعیف‌تر از مردان بوده و همین امر سبب ایجاد بیماری‌های مختلف از جمله لثه می‌شود