۴۴۴۷۳۷۵۳ - ۴۴۴۵۱۴۹۰

دکتر محمد بیات، جراح فک و صورت و رئیس دانشکده دندان پزشکی تهران گفت: نظام تربیت دندان‌پزشک در کشور ما دچار اشکال است. ما به خدمات سطح ۱ و ۲ دندان‌پزشکی نیاز داریم و برای خدمات سطح ۳ دندان‌پزشک تربیت می‌کنیم. این مشکلی طولانی است که ظرف ۶ ماه حل نمی‌شود و باید قدری دندان سر جگر بگذاریم که طرح‌های پیشگیرانه وزارت بهداشت که موفق هم بوده است به نتیجه برسد.

 

 

ادامه تحصیل تکنسین‌های سلامت دهان در رشته بهداشتکار دهان و دندان که جزو تجارب ناموفق دهه ۶۰ و دغدغه‌های مهمی بود که با ورود مجدد تکنسین‌های سلامت دهان در بهمن ماه سال گذشته به دانشگاه‌ها شکل گرفته بود، این روز‌ها، موضوع اصلی و جنجالی مورد بحث دندان‌پزشکان است.

رئیس دانشکده دندان‌پزشکی تهران، این جنجال را خلط مباحث مطرح در وزارت بهداشت می‌داند و می‌گوید: موضوعی که در حال حاضر مطرح است، دعوت از ۲۰۰ نفر تکنسین سلامت دهان که در دولت قبل تربیت شده‌اند، برای پذیرفتن تعهدات بهداشتکاران دهان و دندان و خدمت در مناطق روستایی است. چرا که در استخدام و به کار گیری تکنسین‌های سلامت دهان، خلاء قانونی وجود دارد و ساز و کار تعریف شده‌ای برای به کار گیری آن‌ها در شبکه بهداشتی و درمانی نیست که باعث شده اکثر آن‌ها بی‌کار، یا در بخش خصوصی مشغول شوند.

دکتر محمد بیات ادامه می‌دهد: تمام آنچه تابه‌حال اتفاق افتاده، نامه‌ای است که می‌گوید تکنسین‌های سلامت دهان که حاضر هستند تعهدات بهداشتکاران را بسپارند، اعلام آمادگی کنند و به استخدام دولت دربیاند به مناطق روستایی اعزام بشوند. در حالی که هنوز معلوم نیست چند نفر از آن‌ها حاضر به این کار بشوند و هنوز هم اقدام عملی در این خصوص انجام نشده است.
این عضو شورای سلامت دهان خاطرنشان می‌کند: تنها قانونی که برای به‌کارگیری نیروهای حد واسط در شبکه بهداشت و درمانی کشور وجود دارد،‌‌ همان قانون دهه ۶۰ مربوط به بهداشتکاران دهان و دندان است که لغو یا متوقف نشده است و دولت هنوز هم می‌تواند به آن عمل کند و عده‌ای هم این تمایل را دارند که دوباره این طرح را احیاء کنند.

اعزام بهداشتکاران به مناطق روستایی، یک مسکن موقت است
دکتر بیات، در بخش دیگری از سخنان خود، به خلاء موجود در ارائه خدمات دندان‌پزشکی در مناطق روستایی اشاره می‌کند و می‌گوید: به کار گیری دندان‌پزشکان برای خدمات پیشگیرانه در مناطق روستایی مقرون‌به‌صرفه نیست و ازآنجایی‌که در این کار موفق نبوده‌ایم، عده‌ای معتقدند بهتر است دوباره به تربیت بهداشتکاران روی بیاوریم و عده‌ای هم می‌گویند بهتر است سازوکاری فراهم کنیم که همین دندان‌پزشکان در مناطق روستایی خدمت کنند، اما از همه بهتر، این است که آن‌قدر خدمات پیشگیرانه را در کشور تقویت کنیم که نیازمان به خدمات سطح ۳ دندان‌پزشکی کاهش پیدا کند.

رییس انجمن جراحان دهان، فک و صورت طرح ارائه خدمات پیشگیرانه وزارت بهداشت در مناطق روستایی را، تجربه موفقی می‌داند و اظهار می‌کند: سال گذشته وزارت بهداشت موفق شد ۷۰ دندان‌پزشک را جذب مناطق روستایی کند و اگر این سیاست ادامه پیدا کند، دیگر نیازی نیست نیروهایی تربیت کنیم که با هدف دندان‌پزشک شدن و نه خدمت و ادامه کار در مناطق محروم بهداشتکار دهان و دندان می‌شوند و به‌این‌ترتیب بار اضافی بر شانه کشور بگذاریم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان می‌کند: نظام تربیت دندان‌پزشک در کشور ما دچار اشکال است. ما به خدمات سطح ۱ و ۲ دندان‌پزشکی نیاز داریم و برای خدمات سطح ۳ دندان‌پزشک تربیت می‌کنیم. این مشکلی طولانی است که ظرف ۶ ماه حل نمی‌شود و باید قدری دندان سر جگر بگذاریم که طرح‌های پیشگیرانه وزارت بهداشت که موفق هم بوده است به نتیجه برسد.

وی ادامه می‌دهد: تربیت بهداشتکاران دهان و دندان که می‌توان آن‌ها را «روستا دندان‌پزشک» نامید و اعزام آن‌ها به مناطق محروم برای انجام خدمات درمانی، یک مسکن موقت است که اصل مشکل را حل نمی‌کند و من به‌شخصه با آن مخالف هستم.
دکتر محمد بیات در پایان تأکید می‌کند: البته باید گفت کشور ما هم مانند تمام کشورهای دیگر، به نیروهای حد واسط در تمام رشته‌های پزشکی نیاز دارد و در وزارت بهداشت هم ۵ رشته مصوب برای این نیرو‌ها در رشته دندان‌پزشکی تعریف‌شده است، اما مشکل همین خلاء قانونی است که بهداشتکاران دهان و دندان را از مسیری که برای آن‌ها تعیین‌شده است منحرف و تبدیل به دندان‌پزشک می‌کند که تجربه موفقی نیست و قطع به‌یقین نباید تکرار شود.